tiistaina, lokakuuta 23, 2007

Naamakirjasta komplekseja?

Naamakirja.
Facebook.

Tuo Ameriikanmaalta levinnyt vitsaus, joka lehtijuttujen mukaan on niin koukuttava että se vie jopa kallisarvoista työaikaa.

Juu, minunkin naamani on löytynyt sieltä muutaman viikon ajan. Ensin ajattelin, että koska olen jo rekisteröitynyt niin moneen paikkaan, en aio tunkea itseäni tälle leikkikentälle. Mutta siinä vaiheessa kun kaverilta tuli verkostoitumiskutsu, vastarintani murtui, ja niinpä minäkin aloin näpyttelemään sinne tietojani ja liittämään profiiliini mitälie hilavitkuttimia. Löytyy mahdollisuutta testata leffatietouttaan, heittää kaveria lampaalla, lahjoittaa mysteerimunia, drinkkejä, siemeniä yms. Niin, ja sitten tietenkin voi pistää vampyyrinsä/zombinsa/ihmissutensa/pultsarinsa taistelemaan muiden vastaavien kanssa.

Kilkkeiden määrä on niin huima että hitaampaa heikottaa, ja olen yrittänyt filtteröidä turhimpia pois. Lisäksi olen säätänyt yksityisyysasetuksia niin, että vain ystävikseni tunnustamani ihmiset pääsevät tietoihini käsiksi. Pitää sitä nyt jonkinlainen yksityisyys säilyttää, jos omalla nimellään esiintyy.

Ideanahan tuo Facebook on mitä mainioin - koko ystävä/opiskelutoveri/työkaveriverkosto muutaman napinpainalluksen päässä. Sitäpaitsi olen sitä kautta päässyt yhteyteen sellaisiin vanhoihin kavereihin, joita en ole aikoihin nähnyt.

Mutta naamakirja on myös omiaan luomaan alemmuuskomplekseja: joillain ihmisillä on lähemmäs sata ystävää verkostossaan, minkä rinnalla minun kymmenen ystävääni vaikuttaa lähinnä säälittävältä. Olenko normaalia epäsosiaalisempi henkilö, kun ei kavereita löydy? Tulee mieleen kouluajat, jolloin oli selvä jako suosittujen ja epäsuosittujen tyyppien välillä. Well, minä nyt en ole missään vaiheessa ollut mikään suosiontavoittelija, mikä on onni, sillä ystävälukuja vertaillessa voisi vaikka masentua. Ja tosiasiahan on, että suuri osa oikean elämän ystävistäni eivät ole tuonne kirjautuneet, en siis ole täydellinen hylkiö. ;-)

Yksi FB:n parhaimpia puolia on se, että se huomauttaa tulevista syntymäpäivistä. Se on minulle erittäin tervetullutta, sillä olen surkea muistamaan muiden synttäreitä. Nyt ehkä saan onnittelut perille ajoissa.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

En välitä...

LinkWithin

--- Related Posts with Thumbnails