perjantaina, heinäkuuta 13, 2007

Vielä posankasta

Kaimani Anne K-R kysyi aiemman postaukseni yhteydessä että mitä tuo Posankka mahtaa symbolisoida. Wäinö Aaltosen museon nettisivuilta löytyy kyseisen teoksen esittely.

Ote sivuilta:

Porsas-ankan takana oli paitsi halu kritisoida nykyaikaista geeniteknologiaa myös ajatus kunnioittaa turkulaisen avantgarden perintöä. Teoksesta on löydettävissä niin Kaj Stenvallin suuren suosion saavuttaneet ankat kuin Harro Koskisen aikanaan paljon kohua herättäneet siat. Posankka kyseenalaistaa populaari- ja korkeakulttuurin näennäisen ristiriidan.


Nuo Koskisen siathan olisivat juuri tällä hetkellä nähtävillä Turun taidemuseossa. Enpä ole
vieläkään saanut raahattua itseäni sinne - lähiviikkoina aion sen kyllä tehdä.

Löysin muuten albumistani kuvan Posankan saapumisesta Turkuun, siinä se kelluu Suomen Joutsenen takana... Tuo kuva on niin kaukaa otettu, ettei siitä saa oikein selvää, mutta pieni ylioppilaslakki tosiaankin keikkui otuksen päässä. Posankka on siis ylioppilas? Kuinkahan monta ällää kirjoitti?

2 kommenttia:

Anne K-R kirjoitti...

Kiitti, että valaisit asiaa! Kävin lukemassa vielä tuon linkin takaa vähän lisätietoja.

En muistanutkaan, että Posankka tuli Turkuun uiskentelemalla, ennen kuin muistutit asiasta. Nyt tulee jotain hämäriä muistikuvia mieleen uutisista. Hauska juttu tuo ylioppilaslakki.

Marikki kirjoitti...

Mun yksi frendi asui silloin tuossa jokirannassa ja luuli tulleensa hulluksi kun krapulapäissään avasi vappuaamuna verhot ja näki Posankan lilluvan siellä joessa.

LinkWithin

--- Related Posts with Thumbnails